Followers

Friday 4 May 2012

Lagu sekadar hiburan semata-mata


Jom kita sama-sama hayati bait-bait lirik lagu “Bawaku Pergi” nyanyian pelawak dan pelakon terkenal Zizan dan Kaka, hasil ciptaan Malique ini.



Lagu ini yang dahulunya kerap diputarkan di corong-corong radio dan juga televisyen telah pun diberhentikan penyiarannya  kerana ada pihak tertentu yang mendakwa lirik lagu ini membawa unsur-unsur  negatif yang boleh menjerumuskan remaja kepada kes lari dari rumah.

Kajian telah menunjukkan bahawa muzik ataupun lagu boleh mendatangkan kesan kepada pemikiran.  Tetapi wajarkah kita menyalahkan lagu ini sahaja yang kononnya akan menggalakkan remaja lari dari rumah sedangkan lagu-lagu lain seperti “What you waiting for” nyanyian Mizz Nina kerap dimainkan di stesen-stesen radio tanah air. Tidakkah ianya seperti menjatuhkan maruah gadis melayu? Kenapa tiada sebarang tindakan yang diambil dari pihak  berwajib?

Saya juga seorang remaja. Apabila mendengar lagu ini, saya beranggapan ianya hanya sebuah cerita dalam lagu. Bukannya ingin mempengaruhi sikap remaja untuk bertindak di luar jangkaan. Lagu “Bawaku Pergi” ini langsung tidak memberi kesan negatif kepada diri saya.

Pada pandangan saya, didikan itu bermula dari rumah.  Jika seseorang remaja itu lari dari rumah, perlukah kita menyalahkan muzik mahupun lagu semata-mata sedangkan kita langsung tidak pertimbangkan dari aspek lain. Bukannya mereka mendengar muzik sepanjang hari. Jelas-jelas aktiviti itu hanya sekadar hobi, apabila mereka bosan dan memerlukan sedikit hiburan. Tidakkah kita menyedari hal itu? Kenapa masih ingin menyalahkan lagu tersebut? 



No comments:

Post a Comment